Rolą układu hamulcowego jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa przy hamowaniu pojazdu (tj. zarówno zmniejszeniu jego prędkości, jak i jego zatrzymaniu), dlatego konieczna jest jego zupełna sprawność. Ciekawostką jest, że za hamowanie odpowiadają przede wszystkim koła przednie, a w mniejszym stopniu koła tylne. Dlatego też najczęściej przód samochodu wyposażony jest w trwalszy rodzaj hamulców, do jakich należą hamulce tarczowe, a tył w słabsze hamulce bębnowe. Żeby mieć pewność, że wszystko jest w porządku z układem hamulcowym, należy oczywiście systematycznie kontrolować jego elementy, ale także samemu obserwować samochód pod kątem niepożądanych objawów.


Co powinno Cię zaniepokoić?

  • „ściąganie”, „znoszenie” auta podczas hamowania, a wręcz zarzucanie nim i blokowanie się kół,
  • brak kontroli nad pedałem hamulca: pedał jest zbyt miękki, zbyt twardy, zapada się lub drga,
  • wyciekający płyn hamulcowy lub jego niski poziom,
  • nienaturalne odgłosy, np. zgrzytanie,
  • zbyt długa droga hamowania,
  • gorące opony po zatrzymaniu pojazdu,
  • zapalona kontrolka stanu hamulców.

Kiedy zgłosisz się do nas z jakimś problemem, możemy zasugerować m.in.:

  • ogólną diagnostykę hamulców,
  • kontrolę stopnia zużycia klocków hamulcowych i tarcz (może być konieczna ich wymiana) oraz zacisków (oferujemy ich naprawę),
  • wymianę płynu hamulcowego.

Czy wiesz, że…

Najczęstszej kontroli wymagają klocki hamulcowe i szczęki, gdyż to one zużywają się najszybciej.